REGULAMIN CMENTARZA PARAFIALNEGOW SOLCU NAD WISŁĄ
Kościół zawsze uważał cmentarze, grobowce, jak i poszczególne mogiły, gdzie spoczywają ciała zmarłych za miejsca święte. Prawo kanoniczne określa: miejscami świętymi są te, które przez poświęcenie lub błogosławieństwo, dokonane według przepisów ksiąg liturgicznych, przeznacza się do kultu Bożego lub na grzebanie wiernych.
Cmentarz jest miejscem ciszy, modlitwy i zadumy, należy więc zachować spokój i uszanować jego świętość.
§ 1. Cmentarz w Solcu jest własnością Parafii Wniebowzięcia NMP
§ 2. Administratorem cmentarza jest Ksiądz Proboszcz, który zarządza nim samodzielnie lub przez swojego pełnomocnika, którym jest grabarz. Grabarz wyznacza miejsce na pochówek i określa usytuowanie budowanego grobowca.
§ 3. Na cmentarzu w wyznaczonych przez grabarza miejscach grzebalnych można pochować parafian, jak również tych, którzy takie prawo posiadają.
§ 4. Bez zgody administratora nie można prowadzić jakichkolwiek prac budowlanych oraz wycinki drzew i krzewów ozdobnych
§ 5. Przed rozpoczęciem prac budowlanych związanych z przebudową grobu, wybudowaniem nowego grobu lub rabatki zainteresowana osoba musi posiadać pisemną zgodę na jej wykonanie wydaną przez Kancelarię Parafialną.
§ 6. Żaden zakład kamieniarski nie może rozpoczynać pracy budowlanej bez pisemnej zgody administracji cmentarza okazanej przez osobę zlecającą ową pracę
§ 7. Likwidacja grobu oraz wywiezienie starego pomnika lub ziemni z wykopanej mogiły należy do obowiązków rodziny i zakładu kamieniarskiego.
§ 8. Na cmentarzu można zarezerwować miejsce na przyszły pochówek po uprzednim opłaceniu miejsca
§ 9. Przez opłatę rezerwacyjną nie nabiera się praw własności do opłaconego miejsca, a jedynie staję się jego użytkownikiem na 20 lat.
§ 10. Jeżeli po 20 latach użytkownik nie dokona dalszego przedłużenia dzierżawy przez złożenie stosownej opłaty, to administrator cmentarza traktuje to jako rezygnację z dalszego użytkowania.
§ 11. Dokumentem potwierdzającym prawo do dzierżawy grobu jest pisemna zgoda Księdza Proboszcza.
§ 12. Czas 20 lat upływa od daty wykupienia miejsca na cmentarzu lub daty ostatniego pochówku w tym grobie.
§ 13. Parafia nie ponosi odpowiedzialności prawnej i finansowej za straty powstałe w wyniku niesolidnego wykonania grobowca, działań atmosferycznych lub zniszczenia na skutek działania innych osób.
§ 14. Wszystkie śmieci z cmentarza należy składać do kontenerów umieszczonych poza murem cmentarza. Wprowadza się opłatę śmieciową od grobu – 20 zł rocznie, którą należy uiścić w kancelarii parafialnej.
§ 15. Niniejszy regulamin obowiązuje od 1 listopada 2007 roku.
Regulamin opracowano na podstawie przepisów prawa cmentarnego / Dz. U 1972 nr 47 p. 298 i 299/ oraz Kodeksu Prawa Kanonicznego i Statutów Diecezji Radomskiej
Koszt wywozu śmieci z 2 cmentarzy
2007 – 7 533,62
2008 – 13 508,29
2009 – 14 469,76
2010 – 16 465,26
2011 – 16 544,12
2012 – 14 299,99
2013 – 15 577,15
2014 – 16 172,43
2015 – 12 106,00
2016 – 10 588,00
2017 – 11 148,00
2018 – 12 543,00
2019 – 11 236,00.